Sportslig ledelse
Sportslig ledelse har mandat av styret i Gimse IL til å drive og drifte fotballavdelingen. Sertifiseringen som Kvalitetsklubb krever at klubben har en sportslig ledelse som har det operative hovedansvaret for den sportslige aktiviteten. En tydelig sportslig ledelse er avgjørende for å sikre kvaliteten i aktiviteten på feltet. Videre skal sportslig ledelse sikre implementering av sportslige planverk i klubben og bidra til at klubbens verdier, mål og visjon blir ivaretatt av klubben som helhet.
Rapporterer til styret i Gimse IL
Klubbens hovedkontakt til NFF Trøndelag
Organisere og lede møter for sportslig ledelse
Søknader (turneringer, fotballskoler, sammensatte lag, overårige)
Overordnet ansvar for utarbeidelse/videreutvikling av strategi og planer
Gjennomføre laglederforum før og etter sesongen – sørge for å informere og oppdatere laglederne
Deltagelse på klubbforum og andre relevante forum i regi NFF Trøndelag
Rapporterer til fotballeder
Utvikling og implementering av sportsplanen, samt andre retningslinjer for sportslig aktivitet – og at disse blir fulgt
Differensiering og hospitering
Oppfølging av klubbens kretslagsspillere i samspill med spillerutvikler i NFF Trøndelag og nominere spillere til sonesamlinger
Følge opp at alle lag har kvalifiserte trenere og utvikle den sportslige kompetansen i klubben
Årshjul
Deltagelse på klubbforum og andre relevante forum i regi NFF Trøndelag
Oppfølging av klubbens trenere i barnefotballen (6-10 år) på feltet
Arbeide aktivt for å fremme klubbens sportsplan
Bistå sportslig ledelse med gjennomføring av trenerforum iht. sportsplan
Motivere klubbens trenere til å gjennomføre trenerutdanning, samt følge opp klubbens kompetanseplan
Være en samtalepartner for sportslig ledelse knyttet til rekruttering av trenere
Avholde Grasrottrener delkurs 1 og 2 for trenere i klubben
Deltagelse på sportslige forum og andre relevante forum i regi NFF Trøndelag
Sikre FIKS-kompetansen til lagledere i ungdoms- og seniorfotballen
Sørge for at spillere er registrert og forsikret (aktivere/inaktivere spillere)
Sørge for at alle i klubben er registrert med riktig rolle og funksjoner
Påmelding av lag til serie og Trøndersk Mesterskap
Overganger
Treningstider/Hoopit
Være pådriver for å knytte elementene i Kvalitetsklubb til den daglige aktiviteten i klubben
Rapportering og utbedre eventuelle avvik fra kriteriesettet
Følge opp klubbens rekrutteringsplan for å sikre at nye årskull får en god start i klubben
Gjennomføre foreldremøter for nye årskull i samspill med fotballeder
Informere trenere og lagledere om seriespill og sonekvelder for 6-9-åringene
Klubbens kontakt opp imot skoler og barnehager i samspill med fotballeder
Deltagelse på barnefotballforum og andre relevante forum i regi NFF Trøndelag
Følge opp klubbens rutiner for uønskede hendelser
Rapportere uønskede hendelser til NFFs varslingskanal
Gjøre forventninger til kampgjennomføring kjent hos alle lag: Fair Play-møtet, Fair Play-hilsen og Kampvert
Fair Play som tema på trener-, spiller-, og foreldremøter
Sammen med klubbens ledelse synliggjøre Fair play og klubbens verdier på Norgeshus Arena
Følge opp klubbens plan for dommerutvikling
Arrangere klubbdommerkurs og følge opp klubbdommere som er aktuelle for rekruttdommerkurs
Sørge for møteplasser til klubbens dommere - før og etter sesongen
Veilede klubbdommere i kamper - i samspill med ressursgruppe dommer
Klubbens kontakt til dommerutvikler i NFF Trøndelag
Deltagelse på dommerforum og andre relevante forum i regi NFF Trøndelag