Barnefotball 6-7 år – 3er

Se rekrutteringsplan for rutiner for oppstart.

Barn 6 – 7 år – Norges Fotballforbund

Mål for aldersgruppa

  • Alle skal ha det gøy og føle seg inkludert
  • Klubben oppfordrer alle trenere til å ta Grasrottrener delkurs 1, men minst 1 trener skal ha dette per lag
  • Innføring i elementære samværsregler: toleranserespektdisiplin
  • Trygge sosiale rammer, gode mestringsopplevelser, et differensiert treningstilbud og et jevnbyrdig kamptilbud
  • Det skal etableres egne jentelag
  • Det bør meldes på lag i minimum en cup i nærområdet
  • Skape engasjement og gode holdninger i foreldregruppen

Slik gjennomfører vi det

  • God tilrettelegging – Vurder betingelser (touch, banestørrelse/form, antall spillere osv.) for utfordringer og mestring for alle
  • Ulik påvirkning gjennom ulike øvelser, læringsmomenter og krav til utførelse
  • Trening og kamper skal gjennomføres med 4’er lettballer
  • Spillform er 3 mot 3 uten keeper. Det skal ikke avtales å spille mer enn 5 mot 5 i kamper (unntak er når det ene laget leder med mer enn 3 mål)
  • Banestørrelse i kamp (og trening) anbefales å være maks 10×15 meter
  • Legg opp til jevnbyrdige lag – sammensatt av spillere med ulikt ferdighetsnivå
  • Topping er resultatfokus og skal ikke forekomme
  • Lik spilletid for alle
  • All aktivitet med ball
  • Med og motspillere i flest mulig øvelser
  • Øktene er godt forberedt, og sørger for høy aktivitet
  • Konkurranser brukes som virkemiddel for morsomme treningsøkter med høy intensitet
  • Treneren skaper trygghet gjennom å se alle og forsterke det som er positivt
  • Treneren er en tydelig leder
  • Vis – ikke snakk
  • Bruk mye smålagspill som gir mange situasjoner for å score mål/hindre må
  • Minst 60 % av treningen skal alltid være fritt spill
  • Stor aktivitet – ikke kø (små grupper)
  • Et foreldremøte bør arrangeres i forkant (april) og etterkant (oktober) av hver sesong hvor man legger frem planer i forkant og evaluerer i etterkant
  • 1 trening (maks 2) i uka gjennom hele sesongen. Kamper kommer i tillegg
  • Vi ønsker at det gjennomføres en avslutning etter endt sesongen med noe sosialt anliggende – «artig for barna»

«Gimsespilleren»

Mange av barna vil være mer opptatt av lek enn læring. Vi ønsker likevel allerede her å oppnå en ferdighetsutvikling. Vi tror dette er med på å skape glede, og bygger også gode holdninger hos spillerne. Man skal etterstrebe at spillerne får et forhold til- og forståelse for at «øvelse gjør mester», slik at de får et positivt forhold til det å øve. Glede på trening er likevel overordnet alt annet – i enda større grad enn for senere aldersgrupper.

Holdninger

  • Spilleren skal møte til god tid på trening og kamp med egnet treningstøy, fotballsko, leggskinn og drikkeflaske.
  • Lytte til trenerens instruksjon
  • Fair play – Respekt for medspillere, trenere, dommere og motstandere

Tekniske ferdigheter

  • Kroppsbeherskelse
  • Ballmestring
  • Føring – forflytte ball med kontroll (sjef over ball)
  • Vendinger – innside, utside, såle, fokus på kontroll ↔ ikke tempo
  • Finter → skuddfinte
  • Pasninger → korte innsidepasninger både i ro og i bevegelse
  • Mottak → innside
  • Skudd på død-/rullende ball – vite at vrista kan brukes, ellers ingen instruksjon

Taktiske ferdigheter

  • Ballbesittelse
  • Bevegelse – Ut av pasningsskyggen → bort fra motstander når ballen er i laget
  • Gjenvinning – forsøke å vinne tilbake ball. Nærmeste går (1F)
  • «Markere» → Søke motstander når ballen ikke er i laget
  • Forstå at klynge ikke lønner seg
  • Bruk lek aktivt i treningene

Spillmodellen og treningsfilosofi 6-7 år | tiim

Keepertrening

Keeper blir ofte avglemt i treningsarbeidet. Vi ønsker å gjøre det stas å være keeper i Gimse. Vi tror det er viktig at en lager keeperøvelser som alle får være med på. Barna skal heller ikke trenge å ta noe valg om de vil være keeper eller utespiller. Derimot bør mange øve på-, og prøve ut begge deler.

Når spillerne er modne for det – ta utgangspunkt i spillernes ståsted og

  • Introduser nye læringsmomenter i spillet, spesielt den relasjonelle dimensjonen av fotballspillet
  • Introduser nye delferdigheter gjennom mesterlære
  • Still større krav til tid og rom
  • Gi ros på både valg og utførelse
  • Motiver til egenaktivitet
  • Hvilke konsekvenser har Fair Play for meg og laget?

Se NFFs spillformbrosjyre for 3v3

Neste: Barnefotball 8-9 år