Barnefotball 6-7 år – 3er
Se rekrutteringsplan for rutiner for oppstart.
Barn 6 – 7 år – Norges Fotballforbund
Mål for aldersgruppa
- Alle skal ha det gøy og føle seg inkludert
- Klubben oppfordrer alle trenere til å ta Grasrottrener delkurs 1, men minst 1 trener skal ha dette per lag
- Innføring i elementære samværsregler: toleranse – respekt – disiplin
- Trygge sosiale rammer, gode mestringsopplevelser, et differensiert treningstilbud og et jevnbyrdig kamptilbud
- Det skal etableres egne jentelag
- Det bør meldes på lag i minimum en cup i nærområdet
- Skape engasjement og gode holdninger i foreldregruppen
Slik gjennomfører vi det
- God tilrettelegging – Vurder betingelser (touch, banestørrelse/form, antall spillere osv.) for utfordringer og mestring for alle
- Ulik påvirkning gjennom ulike øvelser, læringsmomenter og krav til utførelse
- Trening og kamper skal gjennomføres med 4’er lettballer
- Spillform er 3 mot 3 uten keeper. Det skal ikke avtales å spille mer enn 5 mot 5 i kamper (unntak er når det ene laget leder med mer enn 3 mål)
- Banestørrelse i kamp (og trening) anbefales å være maks 10×15 meter
- Legg opp til jevnbyrdige lag – sammensatt av spillere med ulikt ferdighetsnivå
- Topping er resultatfokus og skal ikke forekomme
- Lik spilletid for alle
- All aktivitet med ball
- Med og motspillere i flest mulig øvelser
- Øktene er godt forberedt, og sørger for høy aktivitet
- Konkurranser brukes som virkemiddel for morsomme treningsøkter med høy intensitet
- Treneren skaper trygghet gjennom å se alle og forsterke det som er positivt
- Treneren er en tydelig leder
- Vis – ikke snakk
- Bruk mye smålagspill som gir mange situasjoner for å score mål/hindre må
- Minst 60 % av treningen skal alltid være fritt spill
- Stor aktivitet – ikke kø (små grupper)
- Et foreldremøte bør arrangeres i forkant (april) og etterkant (oktober) av hver sesong hvor man legger frem planer i forkant og evaluerer i etterkant
- 1 trening (maks 2) i uka gjennom hele sesongen. Kamper kommer i tillegg
- Vi ønsker at det gjennomføres en avslutning etter endt sesongen med noe sosialt anliggende – «artig for barna»
«Gimsespilleren»
Mange av barna vil være mer opptatt av lek enn læring. Vi ønsker likevel allerede her å oppnå en ferdighetsutvikling. Vi tror dette er med på å skape glede, og bygger også gode holdninger hos spillerne. Man skal etterstrebe at spillerne får et forhold til- og forståelse for at «øvelse gjør mester», slik at de får et positivt forhold til det å øve. Glede på trening er likevel overordnet alt annet – i enda større grad enn for senere aldersgrupper.
Holdninger
- Spilleren skal møte til god tid på trening og kamp med egnet treningstøy, fotballsko, leggskinn og drikkeflaske.
- Lytte til trenerens instruksjon
- Fair play – Respekt for medspillere, trenere, dommere og motstandere
Tekniske ferdigheter
- Kroppsbeherskelse
- Ballmestring
- Føring – forflytte ball med kontroll (sjef over ball)
- Vendinger – innside, utside, såle, fokus på kontroll ↔ ikke tempo
- Finter → skuddfinte
- Pasninger → korte innsidepasninger både i ro og i bevegelse
- Mottak → innside
- Skudd på død-/rullende ball – vite at vrista kan brukes, ellers ingen instruksjon
Taktiske ferdigheter
- Ballbesittelse
- Bevegelse – Ut av pasningsskyggen → bort fra motstander når ballen er i laget
- Gjenvinning – forsøke å vinne tilbake ball. Nærmeste går (1F)
- «Markere» → Søke motstander når ballen ikke er i laget
- Forstå at klynge ikke lønner seg
- Bruk lek aktivt i treningene
Spillmodellen og treningsfilosofi 6-7 år | tiim
Keepertrening
Keeper blir ofte avglemt i treningsarbeidet. Vi ønsker å gjøre det stas å være keeper i Gimse. Vi tror det er viktig at en lager keeperøvelser som alle får være med på. Barna skal heller ikke trenge å ta noe valg om de vil være keeper eller utespiller. Derimot bør mange øve på-, og prøve ut begge deler.
Når spillerne er modne for det – ta utgangspunkt i spillernes ståsted og
- Introduser nye læringsmomenter i spillet, spesielt den relasjonelle dimensjonen av fotballspillet
- Introduser nye delferdigheter gjennom mesterlære
- Still større krav til tid og rom
- Gi ros på både valg og utførelse
- Motiver til egenaktivitet
- Hvilke konsekvenser har Fair Play for meg og laget?