Barnefotball 6-7
Oppstart fotball
Se rekrutteringsplan for oppstart
Generelle mål
- Alle skal ha det gøy og føle seg inkludert
- Klubben oppfordrer alle trenere til å ta C-modul kurs 1
- Det skal vises fleksibilitet overfor andre idretter
- Innføring i elementære samværsregler: toleranse – respekt – disiplin
- Skape engasjement og gode holdninger i foreldregruppen
- Oppfordre foreldre til tilstrekkelig tilstedeværelse på trening
Mål for aldersgruppa
- Skape trygghet og sosialisering for spillerne i fotballmiljøet
- Skape en fast ramme for trening og aktiviteter
- Holde kullet samlet i samtidig trening med mulighet for differensiering
- Innføring i elementære samværsregler: toleranse – respekt – disiplin.
- Motivere til fotballek utenom organiserte treninger
- Det skal etableres egne jentelag
- Det bør meldes på lag i minimum en cup i nærområdet
- Man bør invitere andre lag til kamper for å etterstrebe kamptilbud
- Trenere bør ha aktivitetslederkurs eller tilsvarende realkompetanse
- Skape engasjement og gode holdninger i foreldregruppen
- Engasjere foreldregruppen til å være med å ta oppgaver rundt laget – tidlig engasjement skaper harmoni i gruppa.
- Oppfordre foreldre til tilstrekkelig tilstedeværelse på trening
Slik gjennomføre vi det
- Trening og kamper skal gjennomføres med 3`er baller
- Det skal ikke avtales å spille mer enn 5 mot 5 i kamper (unntatt er selvfølgelig ved når det ene laget leder med mer enn 3 mål)
- Banestørrelse i kamp (og trening) anbefales å være Max ca. 20×30 meter
- Vi sender max 9 spillere på kamp grunnet mest mulig spilletid
- Vi melder alltid på «riktig» antall lag til hver sesong ifht antall spillere i hvert årskull
- Vi ønsker at det gjennomføres en avslutning etter endt sesongen med noe sosialt anliggende – «artig for barna»
- Et foreldremøte bør arrangeres i forkant (april) og etterkant (oktober) av hver sesong hvor man legger frem planer i forkant og evaluerer i etterkant.
- Aktivitetsnivå: 1 trening (max 2) i uka gjennom hele sesongen. Kamper kommer i tillegg.
«Gimsespilleren»
Mange av barna vil være mer opptatt av lek enn læring. Vi ønsker likevel allerede her å oppnå en ferdighetsutvikling. Vi tror dette er med på å skape glede, og bygger også gode holdninger Hos spillerne. Man skal etterstrebe at spillerne får et forhold til- og forståelse for at «øvelse gjør mester», slik at de får et positivt forhold til det å øve. Glede på trening er likevel overordnet alt annet – i enda større grad enn for senere aldersgrupper.
Hva skal “det læres”?
Holdninger
- Spilleren skal møte til god tid på trening og kamp med egnet treningstøy, fotballsko, leggskinn og drikkeflaske.
- Lytte til trenerens instruksjon
- Respekt for medspillere, trenere, dommere og motstandere
Individuelle ferdigheter
- Kroppsbeherskelse
- Ballmestring
- Føring – forflytte ball med kontroll
- Vendinger – innside, utside, såle. Fokus på kontroll ↔ ikke tempo
- Finter → skuddfinte
- Pasninger → korte innsidepasninger både i ro og i bevegelse.
- Mottak → innside.
- Skudd på død-/rullende ball – vite at vrista kan brukes, ellers ingen instruksjon
Taktiske ferdigheter
- I det hele tatt å skape relasjoner hvor de sentre til hverandre
- Ut av pasningsskyggen → søke bort fra motstander når ballen er i laget.
- «Markere» → Søke motstander når ballen ikke er i laget
- Forstå at klynge ikke lønner seg
Hvordan skal det læres?
- Start alle økter med fri lek med hver sin ball i 5-10 minutter
- Bruk kun et knippe øvelser som da raskt blir kjent for spillerne.
- Et treners nivå bestemmes ikke ut fra antall øvelser han/hun kan vise til
- Bruk kort tid på hver øvelse og ta litt fri mellom dem
- Spillerne skal oppfordres til å bruke begge bein.
- Etterstreb så mange ballberøringer som mulig per spiller per trening
- Alltid en ball per spiller ved trening av ballmestring, føring,
- Vendinger, finter, skudd. Dette gir maksimalt antall repetisjoner og størst rom for ulikheter i gjennomføring
- Ved innlæringen av tekniske ferdigheter bør man ha en progresjon i øvelsene, fra null press, via noe/passivt press, til fullt press
- Skap gode bilder, enten ved å vise selv eller gi tilliten til spillere som behersker ferdigheten best
- Snik ferdighetstrening inn i lek med ball ved for eksempel:
- Smålagsspill! Maks 4 mot 4 utespillere
- Ikke instruer mye i spillet
- Bruk enkel 2 mot 1 – trening for å skape forståelse for hva passningsskygge er og hvordan man kommer ut av den
- Sørg for at spillerne scorer masse mål hver trening. Det er aller mest moro !!
- Minst 1/3 av treningen skal alltid være fritt spill.
Tips å ta med inn i “økta” :
- Stor aktivitet – ikke kø – små grupper
- ”Læring” gjennom aktiviteten
- Lær regelverket gjennom å være i spillet
- Ikke for lange aktivitetssekvenser
- Vis – ikke snakk
- Vis omsorg til alle – ros
Forslag på Øvelser (Treningsøkta.no) – øvelsesbank
Keepertrening
Keeper blir ofte avglemt i treningsarbeidet. Vi ønsker å gjøre det stas å være keeper i Gimse. Vi tror det er viktig at en lager keeperøvelser som alle får være med på. Barna skal heller ikke trenge å ta noe valg om de vil være keeper eller utespiller. Derimot bør mange øve på-, og prøve ut begge deler
Forslag til keeperøvelser ligger her : (treningsokta.no – krever brukernavn og passord)
Når spillerne er modne for det
- ta utgangspunkt i spillernes ståsted og
- Introduser nye læringsmomenter i spillet, spesielt den relasjonelle dimensjonen av fotballspillet
- Introduser nye delferdigheter gjennom mesterlære
- Still større krav til tid og rom
- Gi ros på både valg og utførelse
- Motiver til egenaktivitet
- Hvilke konsekvenser har Fair Play for meg og laget?