Barnefotball 10-11
Mål for aldersgruppa
- Holde kullet samlet → differensiert trening
- Trenere bør ha C-modul 1 og 2 eller tilsvarende realkompetanse
- Skape et fundament for god treningskultur og forståelse for hva som skal til for å bli en god fotballspiller
- Motivere til fotballek utenom organiserte treninger
- Skape engasjement og forståelse for «Gimsespilleren» og videreutvikle gode holdninger i foreldregruppen, se «Foreldrevettreglene» Engelsk – Norsk
- Stort støtteapparat ved å inkludere foresatte – flest mulig foresatte bør ha et ansvarsområde rundt laget.
- Støtteapparatet bør tilrettelegge for sosiale «happenings» for gruppa – gjerne spillere og foreldre sammen.
- Laget bør delta på minimum to cuper.
Slik skal det organiseres
- Trening og kamper skal gjennomføres med 4`er baller
- Det bør gjennomføres en avslutning etter endt sesong.
- Det skal arrangeres et foreldremøte i forkant og etterkant av hver sesong.
- Aktivitetsnivå: 1-2 treninger gjennom hele sesongen.
- Kamper kommer i tillegg
Kommentar
Spillerne blir eldre, og det er ønskelig at spillerne nå får et mer bevisst forhold til det å drive idrett og for oss – fotball. De er fortsatt i den motoriske gullalder (se tilsvarende avsnitt i 8-10 år for nærmere beskrivelse). I løpet av disse årene skal spillerne ha øvd på samtlige teknikker som Gimse Fotballen ønsker at sine A-lagsspillere skal beherske. De tekniske ferdighetene skal dyrkes og forhåpentligvis vil de blomstre til et bra nivå. Spillerne skal utvikle de taktiske ferdighetene sine videre (se tilsvarende avsnitt i 8-10 år for nærmere beskrivelse), og bli lagspillere som benytter sine ferdigheter til lagets beste.
Hva skal læres?
- Spilleren skal møte tidsnok på trening og kamp med egnet treningstøy, fotballsko og leggskinner.
- Spilleren skal melde forfall til treneren dersom den ikke kan møte til trening eller kamp
- Toleranse for andres feil og egne feil → Kjefting tolereres ikke.
- Respekt for medspillere, trenere, dommere og motstandere
- Spillerne skal utvikle en begynnende forståelse for treningsgjennomføringen
- Spilleren skal møte på trening med et klart mål om å utvikle ferdighetene sine i løpet av treningen
Individuelle ferdigheter
- Kroppsbeherskelse
- Hurtighetstrening – uten ball og implisitt i øvelser med ball
- Ballmestring – økt vanskelighetsgrad. Konkurranse mot seg selv!
- Føring – Tempo, kontroll, retningsforandringer
- Vendinger – innside, utside, såle, Cruyff.
- Finter – skudd-, tofots-, tyngdeoverførings- og overstegsfinte.
- Pasninger – i ro, bevegelse og over ulike distanser – innside, Utside, vrist.
- Mottak – høy ball, lav ball, ulike kroppsdeler
- Heading – til medspiller, på mål
- Skudd – vrist, innside, halvsprett, 1. touch, volley
- Drible- og skjermeferdighet
- 1 mot 1 ferdigheter defensivt
Taktiske ferdigheter
- Bevegelse
- For å skape rom (dybde, bredde)
- For å få ball
- Motsatte bevegelser
- Påfølgende/samtidige bevegelser
- Ballførers handlingsvalg: Når drible, sentre og skyte? Men la spillerne gjøre egne valg!!!
- Skape og utnytte 2 mot 1 offensivt
- Orientering uten ball – hvilke muligheter åpner seg?
- Kroppsposisjon før mottak
Forslag øvelser ( treningsøkta.no ) – øvelsesbank
Hvordan skal det læres?
- Start alle økter med fri lek med hver sin ball i 5-10 minutter
- Bruk kun et knippe øvelser som da raskt blir kjent for spillerne.
- Et treners nivå bestemmes ikke ut fra antall øvelser han/hun kan vise til
- Etterstreb så mange ballberøringer som mulig per spiller per øvelse
- Skap stor aktivitet for at treningen med ball også skal utvikle fysiske egenskaper
- Sett pasningstreningen i en sammenheng
- I pasningsøvelser (enkle, der man ikke må bruke mye tid på å forstå øvelsen). Bruk faste øvelser som spillerne blir kjent med.
- Inkludert i possessionspill eller andre spill varianter
- Ved innlæringen av tekniske ferdigheter bør man ha en progresjon i øvelsene, fra null press, via noe/passivt press, til fullt press
- Skap gode bilder, enten ved å vise selv eller gi tilliten til spillere som behersker ferdigheten best.
- Smålagsspill! Maks 5 mot 5 utespillere
- All taktisk påvirkning må skje visuelt. Frys spillet og vis. Skap gode bilder!
- Ha en mer spørrende tilnærming i coachingen. Få spillerne selv til å tenke ut løsninger!
- Sørg for at spillerne scorer mange mål hver trening. Ingenting er morsommere enn å score mål.
- Minst 1/3 av treningen skal alltid være fritt spill.