Barnefotball 10-11 år – 7er

Barn 10 – 11 år – Norges Fotballforbund

Mål for aldersgruppa

  • Alle skal ha det gøy og føle seg inkludert
  • Klubben oppfordrer alle trenere til å ta Grasrottrener delkurs 2, men minst 1 trener skal ha dette per lag
  • Trygge sosiale rammer, gode mestringsopplevelser, et differensiert treningstilbud og et jevnbyrdig kamptilbud
  • Det bør meldes på lag i minimum 2 cuper
  • Skape engasjement og gode holdninger i foreldregruppen
  • Skape et fundament for god treningskultur og forståelse for hva som skal til for å bli en god fotballspiller
  • Motivere til fotball-lek utenom organiserte treninger
  • Stort støtteapparat ved å inkludere foresatte – flest mulig foresatte bør ha et ansvarsområde rundt laget

Slik gjennomfører vi det

  • God tilrettelegging – Vurder betingelser (touch, banestørrelse/form, antall spillere osv.) for utfordringer og mestring for alle
  • Ulik påvirkning gjennom ulike øvelser, læringsmomenter og krav til utførelse
  • Inndeling i grupper etter ferdighetsnivå i deler av økta
  • Trening og kamper skal gjennomføres med 4`er baller
  • Banestørrelse i kamp (og trening) anbefales å være maks 30×50 meter
  • Legg opp til jevnbyrdige lag- sammensatt av spillere med ulikt ferdighetsnivå
  • Topping er resultatfokus og skal ikke forekomme
  • Lik spilletid for alle
  • Med- og motspillere i flest mulig øvelser
  • Øktene er godt forberedt, og sørger for høy aktivitet
  • Treneren skaper trygghet gjennom å se alle og forsterke det som er positivt
  • Treneren er en tydelig leder
  • Vis – ikke snakk
  • Bruk mye smålagspill som gir mange situasjoner for å score mål/hindre må
  • Minst 60 % av treningen skal alltid være fritt spill
  • Stor aktivitet – ikke kø (små grupper)
  • Et foreldremøte bør arrangeres i forkant (april) og etterkant (oktober) av hver sesong hvor man legger frem planer i forkant og evaluerer i etterkant
  • Aktivitetsnivå: 2 treninger (maks 3) i uka gjennom hele sesongen. Kamper kommer i tillegg

«Gimsespilleren»

Spillerne blir eldre, og det er ønskelig at spillerne nå får et mer bevisst forhold til det å drive idrett og for oss – fotball. De er fortsatt i den motoriske gullalder (se tilsvarende avsnitt i 8 – 9 år for nærmere beskrivelse). I løpet av disse årene skal spillerne ha øvd på samtlige teknikker som Gimse-fotballen ønsker at sine A-lagsspillere skal beherske. De tekniske ferdighetene skal dyrkes og forhåpentligvis vil de blomstre til et bra nivå. Spillerne skal utvikle de taktiske ferdighetene sine videre (se tilsvarende avsnitt i 8-9 år for nærmere beskrivelse), og bli lagspillere som benytter sine ferdigheter til lagets beste.

Holdninger

  • Spilleren skal møte til god tid på trening og kamp med egnet treningstøy, fotballsko, leggskinn og drikkeflaske
  • Lytte til trenerens instruksjon
  • Fair play – Respekt for medspillere, trenere, dommere og motstandere
  • Toleranse for andres- og egne feil. Kjefting tolereres ikke
  • Gjøre så godt man kan i enhver situasjon
  • Forståelse for at øvelse gjør mester
  • Spilleren skal melde forfall til treneren dersom den ikke kan møte til trening eller kamp
  • Spillerne skal utvikle en begynnende forståelse for treningsgjennomføringen
  • Spilleren skal møte på trening med et klart mål om å utvikle ferdighetene sine i løpet av treningen

Tekniske ferdigheter

Ballbesittelse:

  • Hurtighetstrening – uten ball og implisitt i øvelser med ball
  • Ballmestring – økt vanskelighetsgrad. Konkurranse mot seg selv!
  • Føring – Tempo, kontroll, retningsforandringer
  • Vendinger – innside, utside, såle, Cruyff
  • Finter – skudd-, tofots-, tyngdeoverførings- og overstegsfinte
  • Pasninger – i ro, bevegelse og over ulike distanser – innside, Utside, vrist
  • Mottak – høy ball, lav ball, ulike kroppsdeler
  • Heading – til medspiller, på mål
  • Skudd – vrist, innside, halvsprett, 1. touch, volley
  • Drible- og skjermeferdighet
  • 1 mot 1 ferdigheter defensivt

Gjenvinning:

  • Takle/lede

Spillmodellen og treningsfilosofi 10-12 år | tiim

Taktiske ferdigheter

Ballbesittelse:

  • Bevegelse
  • For å skape rom (dybde, bredde)
  • For å få ball
  • Motsatte bevegelser
  • Påfølgende/samtidige bevegelser
  • Ballførers handlingsvalg: Når drible, sentre og skyte? Men la spillerne gjøre egne valg!!!
  • Skape og utnytte 2 mot 1 offensivt
  • Orientering uten ball – hvilke muligheter åpner seg?
  • Kroppsposisjon før mottak

Gjenvinning:

  • Forsøke å vinne tilbake ball. Nærmeste går (1F)
  • Ta ut de andre motstanderne (2F og 3F)

Se NFFs spillformbrosjyre for 7v7

Neste: Barne- og ungdomsfotball 12-13 år