Barnefotball 10-11

Mål for aldersgruppa

  • Holde kullet samlet → differensiert trening
  • Trenere bør ha C-modul 1 og 2  eller tilsvarende realkompetanse
  • Skape et fundament for god treningskultur og forståelse for hva som skal til for å bli en god fotballspiller
  • Motivere til fotballek utenom organiserte treninger
  • Skape engasjement og forståelse for «Gimsespilleren» og videreutvikle gode holdninger i foreldregruppen, se        «Foreldrevettreglene» Engelsk – Norsk
  • Stort støtteapparat ved å inkludere foresatte – flest mulig foresatte bør ha et ansvarsområde rundt laget.
  • Støtteapparatet bør tilrettelegge for sosiale «happenings» for gruppa – gjerne spillere og foreldre sammen.
  • Laget bør delta på minimum to cuper.

 

Slik skal det organiseres

  • Trening og kamper skal gjennomføres med 4`er baller
  • Det bør gjennomføres en avslutning etter endt sesong.
  • Det skal arrangeres et foreldremøte i forkant og etterkant av hver sesong.
  • Aktivitetsnivå: 1-2 treninger gjennom hele sesongen.
  • Kamper kommer i tillegg

 

Kommentar

Spillerne blir eldre, og det er ønskelig at spillerne nå får et mer bevisst forhold til det å drive idrett og for oss – fotball. De er fortsatt i den motoriske gullalder (se tilsvarende avsnitt i 8-10 år for nærmere beskrivelse). I løpet av disse årene skal spillerne ha øvd på samtlige teknikker som Gimse Fotballen ønsker at sine A-lagsspillere skal beherske. De tekniske ferdighetene skal dyrkes og forhåpentligvis vil de blomstre til et bra nivå. Spillerne skal utvikle de taktiske ferdighetene sine videre (se tilsvarende avsnitt i 8-10 år for nærmere beskrivelse), og bli lagspillere som benytter sine ferdigheter til lagets beste.

 

Hva skal læres?

  • Spilleren skal møte tidsnok på trening og kamp med egnet treningstøy, fotballsko og leggskinner.
  • Spilleren skal melde forfall til treneren dersom den ikke kan møte til trening eller kamp
  • Toleranse for andres feil og egne feil → Kjefting tolereres ikke.
  • Respekt for medspillere, trenere, dommere og motstandere
  • Spillerne skal utvikle en begynnende forståelse for treningsgjennomføringen
  • Spilleren skal møte på trening med et klart mål om å utvikle ferdighetene sine i løpet av treningen

 

Individuelle ferdigheter

  • Kroppsbeherskelse
  • Hurtighetstrening – uten ball og implisitt i øvelser med ball
  • Ballmestring – økt vanskelighetsgrad. Konkurranse mot seg selv!
  • Føring – Tempo, kontroll, retningsforandringer
  • Vendinger – innside, utside, såle, Cruyff.
  • Finter – skudd-, tofots-, tyngdeoverførings- og overstegsfinte.
  • Pasninger – i ro, bevegelse og over ulike distanser – innside, Utside, vrist.
  • Mottak – høy ball, lav ball, ulike kroppsdeler
  • Heading – til medspiller, på mål
  • Skudd – vrist, innside, halvsprett, 1. touch, volley
  • Drible- og skjermeferdighet
  • 1 mot 1 ferdigheter defensivt

 

Taktiske ferdigheter

  • Bevegelse
    • For å skape rom (dybde, bredde)
    • For å få ball
    • Motsatte bevegelser
    • Påfølgende/samtidige bevegelser
  • Ballførers handlingsvalg: Når drible, sentre og skyte? Men la spillerne gjøre egne valg!!!
  • Skape og utnytte 2 mot 1 offensivt
  • Orientering uten ball – hvilke muligheter åpner seg?
  • Kroppsposisjon før mottak

 

Forslag øvelser ( treningsøkta.no ) – øvelsesbank

 

Hvordan skal det læres?

  • Start alle økter med fri lek med hver sin ball i 5-10 minutter
  • Bruk kun et knippe øvelser som da raskt blir kjent for spillerne.
  • Et treners nivå bestemmes ikke ut fra antall øvelser han/hun kan vise til
  • Etterstreb så mange ballberøringer som mulig per spiller per øvelse
  • Skap stor aktivitet for at treningen med ball også skal utvikle fysiske egenskaper
  • Sett pasningstreningen i en sammenheng
    • I pasningsøvelser (enkle, der man ikke må bruke mye tid på å forstå øvelsen). Bruk faste øvelser som spillerne blir kjent med.
    • Inkludert i possessionspill eller andre spill varianter
  • Ved innlæringen av tekniske ferdigheter bør man ha en progresjon i øvelsene, fra null press, via noe/passivt press, til fullt press
  • Skap gode bilder, enten ved å vise selv eller gi tilliten til spillere som behersker ferdigheten best.
  • Smålagsspill! Maks 5 mot 5 utespillere
  • All taktisk påvirkning må skje visuelt. Frys spillet og vis. Skap gode bilder!
  • Ha en mer spørrende tilnærming i coachingen. Få spillerne selv til å tenke ut løsninger!
  • Sørg for at spillerne scorer mange mål hver trening. Ingenting er morsommere enn å score mål.
  • Minst 1/3 av treningen skal alltid være fritt spill.