Barnefotball 10-11 år – 7er
Barn 10 – 11 år – Norges Fotballforbund
Mål for aldersgruppa
- Alle skal ha det gøy og føle seg inkludert
- Klubben oppfordrer alle trenere til å ta Grasrottrener delkurs 2, men minst 1 trener skal ha dette per lag
- Trygge sosiale rammer, gode mestringsopplevelser, et differensiert treningstilbud og et jevnbyrdig kamptilbud
- Det bør meldes på lag i minimum 2 cuper
- Skape engasjement og gode holdninger i foreldregruppen
- Skape et fundament for god treningskultur og forståelse for hva som skal til for å bli en god fotballspiller
- Motivere til fotball-lek utenom organiserte treninger
- Stort støtteapparat ved å inkludere foresatte – flest mulig foresatte bør ha et ansvarsområde rundt laget
Slik gjennomfører vi det
- God tilrettelegging – Vurder betingelser (touch, banestørrelse/form, antall spillere osv.) for utfordringer og mestring for alle
- Ulik påvirkning gjennom ulike øvelser, læringsmomenter og krav til utførelse
- Inndeling i grupper etter ferdighetsnivå i deler av økta
- Trening og kamper skal gjennomføres med 4`er baller
- Banestørrelse i kamp (og trening) anbefales å være maks 30×50 meter
- Legg opp til jevnbyrdige lag- sammensatt av spillere med ulikt ferdighetsnivå
- Topping er resultatfokus og skal ikke forekomme
- Lik spilletid for alle
- Med- og motspillere i flest mulig øvelser
- Øktene er godt forberedt, og sørger for høy aktivitet
- Treneren skaper trygghet gjennom å se alle og forsterke det som er positivt
- Treneren er en tydelig leder
- Vis – ikke snakk
- Bruk mye smålagspill som gir mange situasjoner for å score mål/hindre må
- Minst 60 % av treningen skal alltid være fritt spill
- Stor aktivitet – ikke kø (små grupper)
- Et foreldremøte bør arrangeres i forkant (april) og etterkant (oktober) av hver sesong hvor man legger frem planer i forkant og evaluerer i etterkant
- Aktivitetsnivå: 2 treninger (maks 3) i uka gjennom hele sesongen. Kamper kommer i tillegg
![](https://www.gimseil.no/wp-content/uploads/2023/05/J2010-uai-258x194.jpg)
«Gimsespilleren»
Spillerne blir eldre, og det er ønskelig at spillerne nå får et mer bevisst forhold til det å drive idrett og for oss – fotball. De er fortsatt i den motoriske gullalder (se tilsvarende avsnitt i 8 – 9 år for nærmere beskrivelse). I løpet av disse årene skal spillerne ha øvd på samtlige teknikker som Gimse-fotballen ønsker at sine A-lagsspillere skal beherske. De tekniske ferdighetene skal dyrkes og forhåpentligvis vil de blomstre til et bra nivå. Spillerne skal utvikle de taktiske ferdighetene sine videre (se tilsvarende avsnitt i 8-9 år for nærmere beskrivelse), og bli lagspillere som benytter sine ferdigheter til lagets beste.
Holdninger
- Spilleren skal møte til god tid på trening og kamp med egnet treningstøy, fotballsko, leggskinn og drikkeflaske
- Lytte til trenerens instruksjon
- Fair play – Respekt for medspillere, trenere, dommere og motstandere
- Toleranse for andres- og egne feil. Kjefting tolereres ikke
- Gjøre så godt man kan i enhver situasjon
- Forståelse for at øvelse gjør mester
- Spilleren skal melde forfall til treneren dersom den ikke kan møte til trening eller kamp
- Spillerne skal utvikle en begynnende forståelse for treningsgjennomføringen
- Spilleren skal møte på trening med et klart mål om å utvikle ferdighetene sine i løpet av treningen
Tekniske ferdigheter
Ballbesittelse:
- Hurtighetstrening – uten ball og implisitt i øvelser med ball
- Ballmestring – økt vanskelighetsgrad. Konkurranse mot seg selv!
- Føring – Tempo, kontroll, retningsforandringer
- Vendinger – innside, utside, såle, Cruyff
- Finter – skudd-, tofots-, tyngdeoverførings- og overstegsfinte
- Pasninger – i ro, bevegelse og over ulike distanser – innside, Utside, vrist
- Mottak – høy ball, lav ball, ulike kroppsdeler
- Heading – til medspiller, på mål
- Skudd – vrist, innside, halvsprett, 1. touch, volley
- Drible- og skjermeferdighet
- 1 mot 1 ferdigheter defensivt
Gjenvinning:
- Takle/lede
Spillmodellen og treningsfilosofi 10-12 år | tiim
Taktiske ferdigheter
Ballbesittelse:
- Bevegelse
- For å skape rom (dybde, bredde)
- For å få ball
- Motsatte bevegelser
- Påfølgende/samtidige bevegelser
- Ballførers handlingsvalg: Når drible, sentre og skyte? Men la spillerne gjøre egne valg!!!
- Skape og utnytte 2 mot 1 offensivt
- Orientering uten ball – hvilke muligheter åpner seg?
- Kroppsposisjon før mottak
Gjenvinning:
- Forsøke å vinne tilbake ball. Nærmeste går (1F)
- Ta ut de andre motstanderne (2F og 3F)