Gimse IL

Barnefotball 6-7

Barnefotball 6-7

Oppstart fotball

Gimse IL fotball ønsker å ta i mot våre nye spillere på en god måte. Leder for barnefotballen inviterer spesiellt de nye spillerene (skolestartere høst) til Tine Fotballskole i slutten av juni. Tine Fotballskole vil være det første møtet med Gimse IL - og vi ønsker å presentere Gimse IL's opplegg for fotballen på denne helga. Foreldre vil få muligheten til å delta på et møte med Gimse IL, der vi har som mål å få på plass et trenerteam for guttene og jentene. Dette for at de skal få mulighet å starte trening med fotball på høsten når de starter på skolen. Disse treningene avsluttes til høstferien, da Allidrett tar over. Det er ingen seriespill for spillere i 1. klasse den første sesongen.

 

Generelle mål

  • Alle skal ha det gøy og føle seg inkludert
  • Klubben oppfordrer alle trenere til å ta C-modul kurs 1
  • Det skal vises fleksibilitet overfor andre idretter
  • Innføring i elementære samværsregler: toleranse – respekt – disiplin
  • Skape engasjement og gode holdninger i foreldregruppen
  • Oppfordre foreldre til tilstrekkelig tilstedeværelse på trening

Mål for aldersgruppa

  • Skape trygghet og sosialisering for spillerne i fotballmiljøet
  • Skape en fast ramme for trening og aktiviteter
  • Holde kullet samlet i samtidig trening med mulighet for differensiering
  • Innføring i elementære samværsregler: toleranse – respekt – disiplin.
  • Motivere til fotballek utenom organiserte treninger
  • Det skal etableres egne jentelag
  • Det bør meldes på lag i minimum en cup i nærområdet
  • Man bør invitere andre lag til kamper for å etterstrebe kamptilbud
  • Trenere bør ha aktivitetslederkurs eller tilsvarende realkompetanse
  • Skape engasjement og gode holdninger i foreldregruppen
  • Engasjere foreldregruppen til å være med å ta oppgaver rundt laget – tidlig engasjement skaper harmoni i gruppa.
  • Oppfordre foreldre til tilstrekkelig tilstedeværelse på trening

 

Slik gjennomføre vi det 

  • Trening og kamper skal gjennomføres med 3`er baller
  • Det skal ikke avtales å spille mer enn 5 mot 5 i kamper (unntatt er selvfølgelig ved når det ene laget leder med mer enn 3 mål)
  • Banestørrelse i kamp (og trening) anbefales å være Max ca. 20x30 meter
  • Vi sender max 9 spillere på kamp grunnet mest mulig spilletid
    • Vi melder alltid på «riktig» antall lag til hver sesong  ifht antall spillere i hvert årskull
  • Vi ønsker at det gjennomføres en avslutning etter endt sesongen med noe sosialt anliggende – «artig for barna»
  • Et foreldremøte bør arrangeres i forkant (april) og etterkant (oktober) av hver sesong hvor man legger frem planer i forkant og evaluerer i etterkant.
  • Aktivitetsnivå: 1 trening (max 2) i uka gjennom hele sesongen. Kamper kommer i tillegg.

 

«Gimsespilleren»

Mange av barna vil være mer opptatt av lek enn læring. Vi ønsker likevel allerede her å oppnå en ferdighetsutvikling. Vi tror dette er med på å skape glede, og bygger også gode holdninger Hos spillerne. Man skal etterstrebe at spillerne får et forhold til- og forståelse for at «øvelse gjør mester», slik at de får et positivt forhold til det å øve. Glede på trening er likevel overordnet alt annet – i enda større grad enn for senere aldersgrupper.

 

Hva skal "det læres"?

Holdninger

  • Spilleren skal møte til god tid på trening og kamp med egnet treningstøy, fotballsko, leggskinn og drikkeflaske.
  • Lytte til trenerens instruksjon
  • Respekt for medspillere, trenere, dommere og motstandere

 

Individuelle ferdigheter

  • Kroppsbeherskelse
  • Ballmestring
  • Føring – forflytte ball med kontroll
  • Vendinger – innside, utside, såle. Fokus på kontroll ↔ ikke tempo
  • Finter → skuddfinte
  • Pasninger → korte innsidepasninger både i ro og i bevegelse.
  • Mottak → innside.
  • Skudd på død-/rullende ball – vite at vrista kan brukes, ellers ingen instruksjon

 

Taktiske ferdigheter

  • I det hele tatt å skape relasjoner hvor de sentre til hverandre
  • Ut av pasningsskyggen → søke bort fra motstander når ballen er i laget.
  • «Markere» → Søke motstander når ballen ikke er i laget
  • Forstå at klynge ikke lønner seg

 

Hvordan skal det læres?

  • Start alle økter med fri lek med hver sin ball i 5-10 minutter
  • Bruk kun et knippe øvelser som da raskt blir kjent for spillerne.
  • Et treners nivå bestemmes ikke ut fra antall øvelser han/hun kan vise til
  • Bruk kort tid på hver øvelse og ta litt fri mellom dem
  • Spillerne skal oppfordres til å bruke begge bein.
  • Etterstreb så mange ballberøringer som mulig per spiller per trening
  • Alltid en ball per spiller ved trening av ballmestring, føring,
  • Vendinger, finter, skudd. Dette gir maksimalt antall repetisjoner og størst rom for ulikheter i gjennomføring
  • Ved innlæringen av tekniske ferdigheter bør man ha en progresjon i øvelsene, fra null press, via noe/passivt press, til fullt press
  • Skap gode bilder, enten ved å vise selv eller gi tilliten til spillere som behersker ferdigheten best
  • Snik ferdighetstrening inn i lek med ball ved for eksempel:
  • Smålagsspill! Maks 4 mot 4 utespillere
  • Ikke instruer mye i spillet
  • Bruk enkel 2 mot 1 – trening for å skape forståelse for hva passningsskygge er og hvordan man kommer ut av den
  • Sørg for at spillerne scorer masse mål hver trening. Det er aller mest moro !!
  • Minst 1/3 av treningen skal alltid være fritt spill.

Tips å ta med inn i "økta" :

  • Stor aktivitet – ikke kø – små grupper
  • ”Læring” gjennom aktiviteten
  • Lær regelverket gjennom å være i spillet
  • Ikke for lange aktivitetssekvenser
  • Vis – ikke snakk
  • Vis omsorg til alle – ros

 

Forslag på Øvelser (Treningsøkta.no) - øvelsesbank

 

Keepertrening

Keeper blir ofte avglemt i treningsarbeidet. Vi ønsker å gjøre det stas å være keeper i Gimse.  Vi tror det er viktig at en lager keeperøvelser som alle får være med på. Barna skal heller ikke trenge å ta noe valg om de vil være keeper eller utespiller. Derimot bør mange øve på-, og prøve ut begge deler

Forslag til keeperøvelser ligger her : (treningsokta.no - krever brukernavn og passord)

 

Når spillerne er modne for det

  • ta utgangspunkt i spillernes ståsted og
    • Introduser nye læringsmomenter i spillet, spesielt den relasjonelle dimensjonen av fotballspillet
    • Introduser nye delferdigheter gjennom mesterlære
    • Still større krav til tid og rom
    • Gi ros på både valg og utførelse
    • Motiver til egenaktivitet
    • Hvilke konsekvenser har Fair Play for meg og laget?

Postboks 185

7223  MELHUS

E-post: post@gimseil.no

©2017 123klubb for effektiv klubbdrift leveres av KX Products